maandag 19 februari 2018

Anthem

12 juli 2008, een zwoele zomerdag waarvan we er niet veel meer hebben.  Ik was bijna 6 maanden zwanger van mijn jongste dochter.  Leonard Cohen liet voor de laatste keer zijn mooie stem horen in het idyllische Brugse minnewaterpark.  En ik mocht erbij zijn.  Een beetje achteraan omdat mijn al wat zwaardere buik niet meer  tussen een massa paste.  Zijn versie van Anthem, één van die liedjes waarvan ik mijn levensvisie gemaakt heb, werd perfect gebracht. 

Nu, bijna 10 jaar later, moest ik aan dat moment terug denken na een gesprek met mijn hoogzwangere zusje.  Die onzekerheid die bij het bijna moeder worden komt kon ze zeer mooi uitdrukken.  Ik sprak haar met Cohen in mijn gedachten.  Een perfecte moeder/huisvrouw (of huisman,  maar laat ik het hier over de vrouw hebben) is imperfect.  Het is de moeder die de afwas laat staan om een gezelschapspelletje met haar kinderen te spelen.  Het is de vrouw die ramen enkel poetst wanneer de zon toont hoe vuil ze zijn na een donkere winter.  Het is eens je geduld verliezen en roepen op je kinderen om achteraf sorry te kunnen zeggen.  Het is de kat die in bed mag slapen tijdens die ene avond waarop je man niet thuis is.  Het is je eigenzinnige dochter haar eigen kleren laten uitkiezen en haar in een bonte kleurenverzameling naar school doen vertrekken.  Het is de tuin die een thuis is voor zeldzame mussen omdat hij zelden verzorgd wordt.  Het is op zondagochtend in je pyjama blijven zitten terwijl je 9-jarige dochter naar de bakker gaat.  Het is koffie drinken met een vriendin in plaats van je huishouden doen.  Het is alles behalve een reclame uit de jaren '50. 
De perfecte huisvrouw is de luie huisvrouw.  
Of zoals Cohen het zegt: “There is a crack in everything, that’s how the light gets in”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten